Indrukwekkende ervaring - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu Indrukwekkende ervaring - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende ervaring

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Nienke

13 Mei 2014 | Polen, Krakau

Zondagochtend vroeg (om kwart over vijf Nederlandse tijd) ging onze wekker. Het was weer tijd om naar onze volgende bestemming te gaan. Namelijk, Polen, ofwel, Krakau! We namen de eerste trein naar Terespol, waar we zes uur moesten wachten tot de volgende trein kwam. Dat het zes uur was, had vooral te maken dat wij in Polen weer in een andere tijdzone waren en wij 7 tot 8 uur twee keer hebben meegemaakt op 11 mei.
Zes uur in een plaatsje waar niks te beleven was, waar je als je uit de deur stapte een triest dorpje voor je zag liggen dat er grijs, koud en verloren bij lag.
We gingen die zes uur maar op een bankje hangen, kijken naar de mensen die binnen kwamen en weer naar buiten gingen, boeken lezen, kijken naar twee sullige beveiligers die zich dood verveelden en alleen maar rondjes liepen en koffie drinken. In de hoek van de hal lag een jongen op de bank te slapen, tegenover ons zat een baardige man de mediteren en het was allemaal heel rustig. Maar de twee sullige beveiligers moesten natuurlijk wel de regels handhaven en een van die regels was dat je niet liggend mocht slapen. DUS opeens zagen we de twee beveiligers met grote voetstappen naar de hoek van de stationshal lopen.. De arme jongen die daar rustig lag te slapen en te dromen werd ruw gewekt, DOOR EEN VINGER IN ZIJN OOR. Geloof het of niet, maar een van die beveiligers stopte zijn vinger in het oor van de jongen en draaide er ook nog eens in. Goh, die gasten moeten zich wel heel erg vervelen als ze die jongen op die manier wakker maken. Nienke en ik hebben er heel hard om gelachen maar de jongen vertrok, met een rood hoofd, snel het station uit. Zo hadden wij ook weer een lolletje in die zes uur dat we moesten wachten.

Na een hele dag reizen zijn we dan eindelijk in Krakau aangekomen waar we de dag afsloten met een pizza en een heerlijk biertje.
Vandaag zijn we naar Auschwitz geweest, wat voor mij een erg indrukwekkende ervaring was. Nienke zei van tevoren al (het was haar tweede keer) dat iedereen een keer naar Auschwitz moet gaan en ik ben het daar echt mee eens. Als je daar rondloopt zie je hoe erg mensen daar geleden hebben. Er is nog veel beeldmateriaal bewaard gebleven en er zaten ook best wel schokkende foto`s tussen.
Hele bijzondere exposities, waar je kon zien hoe het vroeger was. En het blijft ongelooflijk hoe wreed mensen kunnen zijn. Je zou bijna gaan schamen daarover, dat je ook een mens bent.
Het is een plek waar er duizenden zijn gestorven omdat zij een mens waren, net als wij. Alleen had iemand opeens besloten dat zij van de verkeerde `ras` waren, heel bizar.

Nogmaals, iedereen moet het eens gezien hebben.

Groetjes uit Krakau, waar zou de volgende groet vandaan komen?

• 14 Mei 2014 - 19:06

Hilda Hinderks:

Lieve dames, jullie hebben er wel wat voor over om te reizen ! respect en dan 6 uur wachten en het entertainment van 2 beveiligers laat nogal te wensen over. Nou jaa behalve die vinger dan. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal. Kussjesss

• 16 Mei 2014 - 19:30

Harrie:

Hoi meiden,

hele leuke reisverslagen. Zo te lezen hebben jullie een perfecte balans tussen genieten en cultuur snuiven. Krijg inderdaad zelf zin om naar Oost-Europa te gaan. Misschien met EK dovenzaalvoetbal eind van het jaar in Sofia.
    Veel plezier verder en blijf schrijven...

Harrie

• 20 Mei 2014 - 21:28

Peter-Jan:

Wat dom van die jongeman! Aan het slapen terwijl jullie, twee dames, daar waren! Als ik hem was, werd ik meteen wakker en ging ik gezellig met jullie kletsen.. zes uur lang kletsen met jullie, dat klinkt fantastisch!

Afijn, Krakau is inderdaad een mooie stad! :) Nog heel veel plezier, dames!

• 21 Mei 2014 - 19:15

Esther Van Der Mast:

Ik ben zooooo ontzettend jaloers!! Het klinkt echt gaaf allemaal! Jullie maken echt veel dingen mee en tussendoor ook nog lekker op het strand kunnen liggen, kom ik aan met m'n saaie leventje (ik ben zo zielig...)
    Trouwens bedankt Lisa voor het goede idee; skeeleren. Ik heb alleen niet zoveel motivatie dus als je terug bent moet je mee! En we moeten nog heel veel andere dingen doen ;)

Geniet ervan! Liefs Esther
    (Bedankt voor je kaartje, super lief dat je ook daar nog aan me denkt! )