Een vinger in je oor! - Reisverslag uit Minsk, Wit-Rusland van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu Een vinger in je oor! - Reisverslag uit Minsk, Wit-Rusland van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu

Een vinger in je oor!

Door: Nienke en Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Nienke

13 Mei 2014 | Wit-Rusland, Minsk

12 dagen geleden kwamen we aan in Minsk, met bus uit Vilnius.
De dagen voordat wij naar Wit-Rusland gingen, hadden wij de zeer uitgebreide reisgids over Wit-Rusland (Belarus) bestudeerd. Het was niet heel erg positief over de douaniers, ze zouden volgens de gids lui en gemeen zijn. Dus het was erg spannend voor ons bij de grens, maar warempel! We troffen een hele lieve vrouw, die heel erg behulpzaam was en zoals gezegd: heel lief! Blonde vrouw met groene uniform, perfecte panty en prachtige hakschoentjes.

Minsk is gigantisch, enorm, groot, imponerend en daardoor helemaal niet gezellig. De ´old town´ is pas na jaren 50 gebouwd volgens onze uitgebreide (maar o zo waardeloze) reisgids. Ik (Nienke) heb het wel als heel bijzonder ervaren om in een gesloten land te kunnen lopen en langs honderden mannen in uniform te lopen. Je wordt heel erg in gaten gehouden in Belarus, je moet jezelf ´registreren´, overal waar je slaapt moet je een stempel krijgen.
Tijdens verblijf in Minsk hebben wij ook twee dagtripjes gemaakt, eentje naar een openlucht museum in Dudutki. Het reis naartoe met bus, die twee uur duurde, was echt de moeite waard. Het museum zelf was volledig in het Russisch, dat was wat minder. Prachtig natuur, mooie dorpjes en honderden schattige schoolkinderen. Eentje naar Mir, om de zoveelste kasteel te bezoeken. Het kasteel in Mir was echt wel oogverblindend, de trappen waren daarentegen knieeenverbrijzelend. De treden waren minimaal 40-50 cm hoog. Ook Mir is een heel schattig dorpje.

Na 6 dagen Minsk was het een hele opluchting om naar Brest te gaan, Brest is vergeleken met Minsk heel klein en gezellig! We sliepen in een hotel die rechtstreeks uit Sovjet tijdperk kwam, erg leuk. Wij hebben daar ook coole foto´s van.
Op 9 mei was het de dag van Victorie, en dat werd uitgebreid in een enorm park gevierd. Leuk om te zien hoe zij het vieren, niet zoals wij onze Koninginnedag vieren. Ze vieren het met dansjes/liedjes op een podium, overal eetkraampjes en attracties.

Om kort Belarus samen te vatten: Orthodoxe kerken, vriendelijke/behulpzame mensen, Italie van het Noorden, ze praten heel veel met handen/mimiek, de meeste mensen praten geen Engels, prachtig natuur, kastelen.
Belarus heeft ons heel positief verrast, door het flutreisgidsje hebben wij aardig negatief beeld gekregen over Belarus. De mensen waren allemaal zo vriendelijk en altijd bereid om te helpen, wij voelden ons heel erg veilig op straat, ook s avonds wanneer het donker was. Ik zou iedereen aanraden om eens Belarus te bezoeken, ga dan wel met auto.

Op dit moment zitten wij in Polen, verslag volgt heeel snel! (Hopen wij).
Dan zullen wij 'Een vinger in je oor' toelichten. (hihi, wij vonden het heel erg grappig, wij hebben er smakelijk om gelachen.)