Wanker - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu Wanker - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu

Wanker

Door: Lisa/Nienke

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Nienke

01 Mei 2014 | Litouwen, Kaunas

We zaten in Vilnius in een hostel met een computer die niet werkte, vandaar die tijdelijke stilte. Ik schrijf dit nu, terwijl ik op de bank zit met twee Litouwse meiden, bij wie we nu logeren in Kaunas. We komen net terug van een bbq met heerlijk veel vlees en gezellige Litouwse mensen.

Na Klaipeda zijn wij naar Vilnius gegaan, met eerst een tussenstop in Siaulai. Waar wij naar 'Hill of Crosses' zijn geweest. Een prachtige plek, het is precies wat de naam zegt; een heuvel met kruizen. Duizenden kruizen, van klein tot gigantisch. Aan de meeste kruizen hing er een beeldje van gekruisigde Jezus. Het was een zeer 'peaceful' plek, heel rustig. Iedereen kan zelf een kruis plaatsen dus het wordt steeds groter. Echt een plek die iedereen eens zou moeten bezoeken, vind ik (Nienke).

De paar dagen in Vilnius waren zonnig en relaxt, en jeetje, Vilnius is een prachtige stad. Opvallend: in het centrum rijden er ontzettend veel jongeren in idioot dure auto's. Gigantische bakken, Audi's/BMWeecees, de ogen van dure-autoliefhebbers worden hier echt gestreeld. Vele zakenmannen en jongeren lopen in de stad, het is veel drukker dan in de andere steden waar we geweest zijn. Vilnius is een bruisende stad, dat viel ons op toen wij op donderdagavond aankwamen daar, alle cafe's waren vol en er liepen heel veel mensen op straat. Het is nooit helemaal rustig overdag/ 's avonds.

We hebben hier ook de deaf club bekeken, dat een heel groot pand is met vele dovenorganisaties die erin gevestigd zijn. Hetzelfde als in Riga, waar ook bijna alle organisaties in een pand zitten. Grootste verschil is dat het gebouw heel erg oud is, en onder monumentenzorg valt waardoor er niks veranderd mag worden. In Riga is de gebouw gloednieuw, het ligt ook heel erg ver van centrum af terwijl het in Vilnius midden in centrum/old town staat.
We werden erg vriendelijk ontvangen door dove mensen hier, iedereen was bereid om een praatje te maken met ons. Iedereen is hartelijk en heel erg open. We werden al snel uitgenodigd om naar Kaunas te komen om de 'dag van arbeid' en '10 jaar bij EU' te vieren met andere doven. Zoals aan het begin beschreven, hebben wij dat met een heerlijke bbq gedaan. Het is mooi om te zien dat de jongeren hier heel erg creatief zijn met (gebaren)taal, een genot om naar te kijken. Er werd ook heel wat afgelachen tijdens de bbq. (en hier 'thuis' ook!)

Ik, Nienke, vind het erg fijn om eens in een 'thuis' te slapen, niet in een hostel waar alles 'onpersoonlijk' is. Het is een fantastisch appartementje die nog uit de 'Russische' tijd stamt. De inrichting is russisch, geel/beige behang/meubilair en houten kasten aan de muur. Een flink aantal jaren terug in de tijd.

Vandaag was het kouder dan afgelopen weken, dat was wel even wennen. Weer een trui aan en dan ook nog een jas.

Morgen gaan wij naar Minsk, wij zijn heel erg benieuwd hoe het is daar, andere taal, andere geschiedenis, andere cultuur... Hopelijk kunnen we snel vertellen hoe het is daar.


  • 01 Mei 2014 - 22:48

    Peter-Jan:

    Wat betekent "wanker"? Ik ben niet zo jong meer.. wel weet ik gelukkig wat WTF en OMG betekenen, maar dat zijn ook de enige woorden die ik ken.

  • 01 Mei 2014 - 23:03

    Meike:

    Yo! goed om te lezen dat jullie nog leven, ik dacht vanmiddag nog aan jullie, of jullie niet dezelfde lot ondergingen als die 2 verdwenen meisjes van een of andere woud in zuid amerika.

  • 07 Mei 2014 - 17:32

    Harrie:

    Na veel gedoe, bellen, schrijven en wachten begrijp ik uit je sms dat je je EHIC-pas heb ontvangen. Gelukkig, dat betekent dat je reis verder kan gaan naar Wit Rusland. Ben benieuwd naar je reisverslagen.
    Harrie

  • 08 Mei 2014 - 23:54

    Marcel Sijm:

    Hoi Nienke,
    hier je oom.
    Jemig; ik schrok me rot, toen Harrie me vertelde dat jullie ergens in Wit-Rusland zaten. Goed om deze blog te lezen; het gaat blijkbaar goed. Jaloers!!!! Mijn eerste reis naar het buitenland was ook Ooost-Europa (Warzawa, nog in de communistische tijd). Ik was 18 en had geen idee wat ik daar allemaal zag.
    Super dat jullie dit nu ook doen.
    STOM. in alle hectiek heb ik je geen mail meer geschreven over de opera Kopernikus die ik heb geënsceneerd.
    Maar het komt blijkbaar terug. Het was een waanzinnige ervaring. Positief in dat het heel heel erg goed ging met het ensemble, maar hectisch omdat we vier dagen voor d première het totale decor moesten vervangen in verband met brandveiligheid.
    Ik stuur je een YOU-Tube link als heter op staat.
    Doe voorzichtig (dat hoort een oom te zeggen :) ) en heb een goede tijd daar!!!
    lieve groet,
    Marcel


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa & Nienke

2 radiocoole meisjes trekken Oost Europa in.

Actief sinds 29 Maart 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 13589

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 01 Juli 2014

Oost Europa

Landen bezocht: