Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu

Riga

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Nienke

13 April 2014 | Letland, Riga

We kwamen in Riga aan toen het al donker was. We snakten naar een bed, naar wat slaap en zochten snel een taxi die ons naar het hostel kon brengen. Een gerimpelde oude man stond heel vriendelijk naar ons te lachen naast zijn taxi. Een taxi die bijna uit elkaar leek te vallen toen we erin zaten. Hij rook ook niet zo fris, zoals de meeste mensen hier - waar we later achter zullen komen - Hij bracht ons via hobbelige, met stenen geplaveide wegen naar een oud gebouw, dat ons hostel bleek te zijn. Hier zullen we komende vijf nachten doorbrengen.

De eerste dag in Riga kwamen we langs de centrale markt. Wat een fascinerende plek! Vijf enorme hallen (schijnbaar werden hier vroeger Zeppelins opgeslagen), met in elke hal een specifiek soort voedsel - vis, kaas, vlees, brood, fruit en groente - alles is hier wel te vinden.
Allemaal stevige marktvrouwen die achter hun kraam hun waren aan de man moeten brengen. Er kan geen lachje vanaf, alleen als je geluk hebt. Je hebt een grotere kans om gewoon afgesnauwd te worden (wat mij dus overkwam, omdat ik leunend tegen een kraam mijn veters wilde strikken - nooit doen dus - ).
De rest van de dag hebben we doorgebracht met zwerven door de oude stad van Riga, waar we verschillende kerken van binnen hebben gezien en andere mooie gebouwen. Net als Estland heeft Letland veel middeleeuwse gebouwen, het verschil met Estland is dat de gebouwen hier meestal aardig vervallen uitzien omdat er geen geld is om het op te knappen.

De volgende dag gingen we naar het museum of occupation, wat erg indrukwekkend was en ook best wel shocking. Letland, is net als Estland, pas sinds 1991/1992 onafhankelijk. Daarvoor zijn ze altijd bezet geweest, eerst door SU en daarna Nazi-Duitsland en daarna weer SU (voor de leken, SU = de Sovjet Unie).

Daarna ontmoetten we Elfa, met haar dochter, die ons nog even opnieuw de stad lieten zien, maar nu met een uitgebreide geschiedenisuitleg erbij. Daarna werden we bij haar thuis uitgenodigd, waar we gingen BBQ'en. Ja, geloof het, of niet, maar we gingen BBQ'en, in April. In Letland. Awesome, toch! Het was buiten ontzettend koud, maar we hebben heerlijk om de BBQ heen gestaan met een koud biertje - joh, het goede leven!

Vandaag zijn we naar Juurmala geweest, waar we met Elfa en haar twee kinderen (en een ADHD-hond) een strandwandeling hebben gemaakt. Het was wel regenachtig helaas, maar we hebben wel genoten van het strandwandeling en heerlijke lunch (restjes van de BBQ).

• 13 April 2014 - 16:10

Angeline Windt:

Leuk om te lezen. Indrukwekkend. Veel plezier, hier genieten we van jullie reisverslag! Groetjes Angeline