Shadowteam in Tartu - Reisverslag uit Tartu, Estland van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu Shadowteam in Tartu - Reisverslag uit Tartu, Estland van Lisa & Nienke - WaarBenJij.nu

Shadowteam in Tartu

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Nienke

09 April 2014 | Estland, Tartu

Het is alweer tijd om verder te gaan. Maar eerst nog een blog en een feestje.

Wij zijn een paar dagen in Tartu, wij hebben een paar dove locals uit Tartu ontmoet. Dat was heel erg leuk want ze vertellen hele andere dingen dan je leest in reisgidsen.

- De Etse taal is erg belangrijk voor de identiteit van Etsen. Omdat Estland eeuwenlang door verschillende landen bezet is geweest. Sinds 1992 is Estland echt onafhankelijk.

- Dat de Etse taal nog bestaat, is te danken aan Zweden. (18e eeuw) De Zweden benadrukten dat de Etsen hun taal moesten houden. Ook bouwden de Zweden de universeit van Tartu. De Duitsers, die Estland voor de Zweden hadden bezet, hadden juist alles verboden omdat ze de mensen dom wilden houden.

- De Russen in Estland worden gehaat. De Russen krijgen geen werk, ze mogen\kunnen niet in een bestuur komen (bijv).

- Bijna alle steden hebben een gebarennaam. Leuke gebarennamen ook nog!

En natuurlijk, het is 9 april. Lisa is jarig!! 19 jaar is zij geworden, dat gaan wij vanavond met wat dove locals vieren.

p.s. Ik zou heel graag foto's willen toevoegen, helaas is hier in deze hostel alleen maar een computer uit prehistorie (lees: er is geen USB poort, wel eentje voor floppy). Het is een hostel waar ze heel erg milieubewust bezig zijn, alles is tweedehands hier, afval wordt gesorteerd etc.

• 09 April 2014 - 18:41

Rich:

He nienke, nog wat caches gevonden daarzo? :P Xx

• 09 April 2014 - 19:48

Hilda Hinderks:

hahaha Tim weet niet eens wat een floppy is. Dus .........

• 10 April 2014 - 14:57

Ottolien: